sábado, 30 de septiembre de 2017

3ª Setmana

Dimarts 26 de setembre i dijous 28
El dimarts 26 nomes entrar a classe una companya va eixir voluntària i va parlar sobre un article que a ella li havia semblant interesant. L’article tractava del psicopedagog italià  Francesco Tonucci i de quan ell visità València per fer una conferencia. Tonucci  fa reflexions  sobre el paper que tenen els xiquets a la societat i  en les dificultats que creixen, sobretot basant-se en el sistema educatiu, amés Tonucci és un gran dibuixant i fa multitud de vinyetes criticant el sistema educatiu actual.


Aquesta companya per finalitzar la seua gran intervenció va nombrar una cita d’aquest pensador italià.
-Jugar libremente significa salir de casa: jugar en la calle sin vigilancia del adulto, encontrarse con amigos, decidir un juego entre todos, dedicarle un tiempo libremente y vivirlo con ilusión o desilusión. Ambos sentimientos forman parte del juego.- Tonucci.
Ací vos deixe un enllaç d’una pagina amb varies frases de Tonucci de les quals es poden traure prou reflexions sobre els jocs i la vida en general: 


Seguidament a classe el professor va preparar una activitat oberta en la que cada ú aprofitava el que volia i podia. Aquesta activitat consistia en compartir els teus coneixements sobre dos articles manats anteriorment a classe amb el company de darrere. Ens dividien per fileres, la primera s’havia preparat el primer article, la segona el segon, la tercera altra vegada el primer i l’ultima filera, la quarta, també el segon. Aleshores consistia en que el teu company et contara l’article que ell/a s’havia preparat i tu el teu, amés explicaven les conclusions que cada ú havia tret dels articles.

Els articles que havíem de preparar eren “¿Qué hacen las escuelas?” de Reimer i “Las funciones sociales de la escuela” de Ángel Pérez.

Del primer article “¿Qué hacen las escuelas?” podem extraure quatre idees fonamentals del paper que te l’escola a la societat, aquestes funcions socials  són:


-Paper de custodia: es vigila als individus i intenten establer un control social. A les escoles amés de vigilar es castiga i es recompensa, se avalua als xiquets i es diu qui es millor i qui pitjor. 
-Determinació social: aquesta funció te a veure en que contextos s’ensenya, com s’ensenya i a qui s’ensenya.
-La doctrinal: fa la funció d’introduir idees, idealitzar als xiquets donant-los una visió particular de la vida.
-La educativa: la funció general de l’escola és aquesta la funció d’educar-nos i ensenyar-nos, però que ens ensenyen realment? I es correcte el que ens ensenyen?


Aquest és l’article que hem va tocar a mi i vaig extraure dos frases que hem van xocar prou i m’assemblaven interesants.
Mientras los niños continúen siendo estudiantes de tiempo completo continuaran siendo niños” (pàgina 33)

“la escuela distribuye necesariamente a sus estudiantes en una jerarquía de privilegios parecida a una casta” (pàg 38)

He de dir que aquest article de Reimer es el segon capítol d’un llibre anomenat “La escuela a muerto” 


Per altra banda l’altre article parla també de les funcions de l’escola, però el tracta d’una manera més global parlant també de la escassa evolució de les escoles actuals comparant-les amb les del passat, d’alguna manera no són tan restrictives i són més obertes però en la meua opinió continuem amb el mateix sistema educatiu.

He vist un  resum que crec que explica molt bé l’article, amés extrau les idees més importants. Ací us deixe l’enllaç:  

Per acabar la classe vam fer una petita reflexió sobre el que havíem fet basant-se en l’idea de l’activitat oberta que havíem realitzat a classe, la conclusió que vam fer era que les escoles deurien de plantejar més activitats obertes per a que cada individu aprenguera el que puga però sempre al seu nivell i fer menys activitats tancades perquè frustren els xiquets ja que aquestes els classifiquen d’alguna manera com els xiquets que serveixen i xiquets que no.
Al següent dia, dijous 28, a classe el professor va plantejar tres qüestions sobre el sistema educatiu, vam reflexionar una mica sobre aquestes qüestions i després les va explicar detalladament amb l’ajuda d’un PowerPoint.


Funcions del sistema educatiu

  1. Què diuen que fa?
  2. Què fa realment?
  3. Què hauria de fer?



L’escola té una funció tradicional. La funció tradicional té com a objectiu transmetre la cultura a les noves generacions, és conservadora de la cultura i preservadora, a més de transmissora. Transmet la cultura bàsica, literatura, art etc... Però no es defineix com a educadora d’adaptació social ja que eixa funció diuen que ve de família.
Al segle XX aquesta idea d’escola com ferramenta de transmissió cultural desapareix i es presenta com  una manera de  desenvolupament del individu , ajuda en l’educació del xiquets i els ensenya com enfrontar-se a la vida i no ho fa simplement d’una manera acadèmica, sinó d’una manera global. El focus principal d’aquest canvi són els xiquets, els xiquets són el centre de l’escola.


Altre idea d’escola és veure-la com a ferramenta per transformar cultures. La clau principal per a socialitzar-nos és intentar transformar el món, planteja l’idea d’igualtat. El paper més important d’aquesta visió escolar es el d’intentar canviar la societat per crear una més justa i igualitària. Educació no neutra.
Per concloure trobem l’escola en funció de valors socials, l’escola respon a les nostres necessitats socials. Escola com ferramenta con orientació crítica. 

A més per fer una classe més amena el professor ens va ficar una cançó de Ovidi Montllor, la qual parla de l’ensenyament tradicional, i té com a referent l’escola franquista basada en la disciplina, l’obediència, l’autoritat i el càstig.



  

Per finalitzar parlaré d’un terme que actualment s’està ficant molt de moda, també tractat a la classe de didàctica general. Aquest  és el “Homeschooling”, aquest terme s’utilitza per definir els estudis a casa. Bé hi ha pares o mares que no volen que els seus fills vagen a l’escola aleshores contracten a un professor o professor que li donen classe al seu fill/a, aquesta situació es degut perquè el tutor del xiquet no vol que cap persona que no siga ells influisca en la vida del seu fill aleshores s’assegura de que ningú canvie la seua manera de pensar, aquest mètode pot ser prou bo perquè d’alguna manera els xiquets aprenen més ja que com és l’únic el professor va al seua ritme, però d’altra banda pot ser roí perquè els xiquets no és relacionen amb gent de la seua edat.




No hay comentarios:

Publicar un comentario