jueves, 9 de noviembre de 2017

7A SETMANA

31 d'Octubre 

Una companya ha començat la classe monstrant-nos un vídeo musical del col.legi on va anar. ( Col.legi Gabriel Miró Calp La Marina Alta). 
Aquest col.legi treballa per a aconseguir un programa plurilingüe dins del projecte educatiu escolar. 
També celebren durant un dia escolar la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.





Hem fet un xicotet recordatori sobre el que tractàrem la classe anterior. Havíem d'analitzar llibres de primària.

El nostre grup teníem un llibre de matemàtiques de quart de primària i el que ens cridà l'atenció fou: 


  • escrit per quatre autors homes i cap dona
  • apareixien més xics que xiques
  • no apareixien persones amb alguna discapacidat 
  • la forma de treballar del llibre era només fer exercicis i problemes del tema de la unitat 
Després d'analitzar-ho havíem d'imaginar-nos cóm donariem la classe a partir d'eixe llibre, i estiguerem d'acord en fer una classe didàctica on els xiquets aprendrien només fent exercicis. 

En aquesta classe hem comentat entre tots els grups què coses hem destacat dels llibres de primària i totes les respostes eren molt semblants: 
  • apareix discriminacions socials  ( sexisme, no apareix persones amb discapacitat ni el món rural) 
  • encara que els autors d'un llibre de primària siguen dones, també apareix diferéncies entre dones i homes 
  • també hi ha llibres on destaca l'importancia de la familia i on hi ha apartats per a posar en pràctica el que han après. 

Tot seguit hem parlat sobre el text: "¿Para qué los profesores y profesoras si ya tenemos libros de texto? de Torres Santome. Les conclusions obtingudes foren: 

  1. el llibre limita molt al mestre a l'hora de programar una classe
  2. és la mateixa societas la que ha involucrat el llibre dins de l'aula 
  3. el problema és no obrir les classes als pares i mares. Ha d'haver comunicació amb la familia 

Cada etapa educativa té una finalitat per si mateixa. No hauria  de condicionar la manera de treballar en una etapa a l'hora de pasar a una altra etapa. (Podem dir que batxillerat d'alguna manera si té una carta preparació per a una estudis superiors).


Després de parlar sobre el llibre començàrem:
EL DISSENY D'UN CURRICULUM:

*QUÈ ÉS EL DISSENY D'UN CURRICULUM? 

→ decidir què vas a donar en una classe      
→ materials necessaris                                
→ organización de l'aula 
→ document obert 
→ defendre professionalment allò que vas fer en l'aula 
→ dret dels xiquets i les xiquetes de saber com van a ser evaluats i quina continguts van a donar 

↳ és important dissenyar  allò que vas a donar en classe perquè si no està per escrit allò que vas a fer dins de l'aula després serà molt dificil revisar-ho i no es sabrà perquè no ha funcionat 

*EN EL DISSENY INTERVÉ: 

  1. Currículum oficial 
  2. Centre educatiu 
  3. Professorat
*FACTORS QUE DIFICULTEN UN MODEL CLAR DE DISSENY: 

⇢ nivell de concreció
⇢ què entenem per currículum?: continguts, experiències...
⇢ quins agents intervenen?
⇢ organizació del currículum dins del sistema escolar 
⇢ configuració de la professionalitat del docent 

*ASPECTES DEL DISSENY, DE LA PLANIFICACIÓ: 

  1. continguts: quins, com organizar-los 
  2. activitats d'enssenyament-aprenentatge (espais, temps, materials)
  3. activitats d'avaluació 



Coses que els companys volien comentar fins ara fòren:
😐 com un llibre condiciona a un xiquet ⇾ la tasca que genera és rutinària
😐 la majoria de les tasques dels llibres de text són tancades, fent vàlid una unica resposta
😐 pocs llibres ofereixen activitats de tipos obert


Ara començàrem a parlar sobre la TASCA 

Tres tasques escolars:
explicació del mestre o alumne llig en ved alta
realització dels exercicis
correcció en la pizarra

defineixen en seqüències cóm és una classe

💥 El mes important dans d'una tasca és:
👉 com organizarem l'espai
👉 mitjans i recursos utilitzats
👉 temps 
👉 continguts 
👉 què fa el professorat? 
👉 què fa l'allumant? 

💭 tot seguit pensàrem entre tots els diferents metodes que hi ha per a aprendre a llegir.


2 de Novembre 

La classe va començar amb l'aportament d'una companya dient que el seu col·legi té més de setanta anys i s'està caient a trossos, per aquesta raó els xiquets no poden anar a classe.
Seguidament una altra companya va posar un video "Five days to dance" I amb aquest video entraren en un debat sobre si les arts han de estar més integrats en el currículum escolar. 

Les conclusions que hem tret del text "Currículum Globalizado" foren: 
  • la principal funció de l'escoba és fer que els alumnes repensen alló que saben per a reconstruir la realitat 
  • detectar què sap l'alumne per a saber què és el que ha de repensar
  • la feina del mestre és fer pensar a l'alumne 
  • són importants les expriències practiques escolars, com un hort o un corral  en el col·legi, tindre plantes a classe... 
  • toets les pràctiques del currículum globalitzats no són igual (s'ha de treballar per projectes en infantil) 
  • l'entrada d'especialistes en l'educació primària difuculta el currículum globalitzat

Tornem al tema del disseny del currículum: 

-Raths planteja una sèrie de qüestions que alhora de ser mestre ens ajudara a triar una activitat per als alumnes. Una activitat és més gratificant a nivell educatiu que una altra quan: 
  1. permet efectuar al xiquet i xiqueta reflexionar sobre les conseqüències de les accions 
  2. assigna als alumnes papers actors enlloc de passius 
  3. exigeix als estudiants que indaguen sobre idees 
  4. el seu acompliment pot ser realitzat amb èxit per alumnes a diversos nivells d'habilitat 
  5. proporciona als estudiants una posibilitat de compartir amb altres la planificació d'un projecte
aleshores una activitat escolar és més gratificant quan hem fet pensar a l'alumne, hem fet que participe en l'activitat i que treballe amb els seus compayns i han de trobar la informació buscant per ells mateixos.


Hem tractat diferents maneres de donar una classe alhora de ser mestres.

Quantes SEQÜÈNCIES DIDÀCTIQUES trobem?  

💢SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA (A): 

MANERA TRADICIONAL  :  
Consisteix en la explicació del mestre amb ajuda ocasional del llibre, després la realització de les activistas propostes pels llibres, i per últim, per a evaluar què és el que sap l'alumne es fan profes orals o escrites. 



💢SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA (B)

MODEL TECNOLÒGIC
 Consisteix en la programació exhaustiva d'objectius generals, específics i operatius.
Després has d'aplicar les activistas programades. Per a saber què és el que han aprés els alumnes es fa una avaluació dels objectius operatius que hacine d'assolir. Si algun alumne no aporta aquesta avaluació, es fa activitats de recuperació.









💢 SEQÜÉNCIA DIDÀCTICA (C) : 
Activitats de motivació y detecció d'idees prèvies. Aportació de materials per part dels alumnes i del professorat, que façen reflexionar sobre els continguts. Es continua amb activitats per grup i individuals per a anar aprofundint en els continguts i qüestionar-se les idees prèvies i les hipòtesis inicials. Acava amb activitats de comunicació, discussió, valoració i síntesi. 
( és com el treball per projectes per més guiat, amb més limitacions). 


💢 SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA (D) 

TREBALL PER PROJECTES  
Consisteix primer en la selecció de temes a investigar, a treballar. Després s'ha de fer una detecció d'idees prèvies (què saben els alumnes?) i fer un mapa conceptual inicial. Han de fer un Pla de treball i distribuir-se les tasques. Una vegada finalitzat el treball han d'expossar-ho en classe i entregar al mestre/mestra un dossier amb la producció final.




Gràcies a aquestes seqüências podem elegir alhora de ser mestre com volem donar una classe i com fer treballar als alumnes. 



* QUÈ ÉS L'APRENENTATGE SIGNIFICATIU
l'aprenentatge significatiu és aquell que activa la part del cervell on ja tenies eixa informació. És un conoeximent molt més estable al conectar-ho amb el que ja sabies abans.  (és el contrari a aprenentatge de memòria)

Desprès del que hem donat en aquesta classe ens hem possat per grups per a avançar el treball per grupal.


































No hay comentarios:

Publicar un comentario